رساله مناسک حج
 
2 - طهارت از حدث اكبر و اصغر
دوم - آن است كه طاهر باشد از حدث اكبر؛ مثل جنابت و حيض و نفاس و از حدث اصغر يعنى بايد با وضوء باشد.
 
[360] م - طهارت از حدث اكبر واصغر در طواف واجب شرط است، چه طواف عمره باشد يا طواف حج يا طواف نساء، حتى در عمره و حج مستحب كه پس از احرام بستن واجب است آن را تمام كند.
 
[361] م - طهارت از حدث اكبر واصغر در طواف مستحبى شرط نيست، لكن كسى كه جنب يا حائض است جايز نيست در مسجد الحرام وارد شود، ولى اگر غفلتا يا نسياناً طواف مستحب كرد صحيح است.
 
[362] م - طواف - يعنى هفت دور اطراف خانه كعبه گرديدن - مستحب است، و بلكه هر چه شخص بتواند طواف كند خوب است. و در اين طواف طهارت شرط نيست.
 
[363] م - اگر شخصى كه حدث اكبر يا اصغر داشته طواف كند باطل است، چه از روى عمد باشد يا از روى غفلت يا نسيان يا ندانستن مسأله باشد.
 
[364] م - اگر در اثناى طواف حدث عارض شود پس اگرپس از تمام شدن دور چهارم است بايد طواف را قطع كند و طهارت تحصيل كند و از همانجا كه طواف را قطع كرده تمام كند.
 
[365] م - اگر در فرض سابق پيش از تمام شدن دور چهارم، حدث عارض شود احتياط واجب آن است كه تمام كند طواف را و اعاده كند، و اين حكم در حدث اصغر است.
 
[366] م - اگر در اثناء طواف حدث اكبر مثل جنابت يا حيض عارض شود بايد فوراً از مسجد الحرام بيرون رود، پس اگر پيش از تمامى دور چهارم بود پس از غسل طواف را اعاده كند.
 
[367] م - اگر عذر داشته باشد از وضو و غسل، واجب است تيمم كند بدل از وضوء يا بدل از غسل.
 
[368] م - اگر تيمم كرد بدل از غسل، و حدث اصغر عارض شد، براى حدث اكبر لازم نيست تيمم كند، بلكه براى حدث اصغر بايد تيمم كند، وتا حدث اكبر براى او حاصل نشده وعذرش باقى است همان تيمم اول كافى است، لكن احتياط مستحب آن است كه تيمم بدل از غسل هم بكند .
 
[369] م - احتياط واجب آن است كه اگر اميد دارد كه عذرش از وضوء يا غسل مرتفع شود صبر كند تا وقتى كه وقت تنگ شود يا اميدش قطع شود.
 
[370] م - اگر با وضوء بوده وشك كند كه حدث عارض شده است يا نه، بنا بر وضوء داشتن بگذارد و لازم نيست وضوء بگيرد،و هم چنين اگر از حدث اكبر پاك بوده و شك كند كه حدث عارض شده.
 
[371] م - اگر محدث به حدث اصغر يا اكبر بوده وشك كند كه وضوء گرفته يا نه يا غسل كرده يا نه بايد در فرض اول وضوء بگيرد و در فرض دوم غسل كند.
 
[372] م - اگر بعد از تمام شدن طواف شك كند كه با وضوء آن‏را به جا آورده يا نه يا شك كند با غسل آن‏را به جا آورد يا نه طواف او صحيح است، لكن براى اعمال بعد بايد طهارت تحصيل كند.
 
[373] م - اگر در اثناء طواف شك كند كه وضوء داشته يا نه پس اگر بعد از تمامى دور چهارم است طواف را رها كند ووضوء بگيرد و از همانجا تتمه طواف را به جا آورد، و اگر قبل از تمام شدن دور چهارم است احتياط واجب آن است كه طواف را تمام كند و اعاده كند.
 
[374] م - در تمام صورت‏هايى كه در شك گفته‏شد كه بنابر طهارت بگذارد يا طوافش صحيح است بهتر آن است كه تجديد وضوء كند ورجاءاً غسل به جا آورد، چون ممكن است كه بعد معلوم شود وضوء يا غسل نداشته واشكال پيدا مى‏شود.
 
[375] م - اگر در اثناء طواف شك كند كه غسل كرده است از جنابت يا حيض يا نفاس يا نه بايد فوراً از مسجد الحرام بيرونبرود، پس اگر شوط چهارم را تمام كرده بوده و شك كرده، بعد از غسل بر گردد و تتمه را به جا آورد، والاّ بعد از غسل اعاده كند طواف را، و احتياط آن است كه در صورت اول نيز اعاده كند.
 
[376] م - اگر آب و چيزى كه به آن جايز است تيمم كند موجود نباشد حكم آن حكم غير متمكن از طواف است، پس با مأيوس بودن از پيدا شدن يكى از آن دو، بايد نايب بگيرد. و احتياط وجوبى آن است كه اگر جنب وحائض و نفساء نيست خودش نيز طواف كند وچون مستحاضه بدون به جا آوردن غسلهائى كه بر او لازم است مى‏تواند وارد مسجد الحرام شود وطواف كند ، بنابر اين به احتياطى كه در غير جنب و حائض و نفساء شد بايد عمل كند، گرچه دخول مسجد الحرام نيز براى او خلاف احتياط استحبابى است.